Kosttillskott | Taggar

Taggar

Annons

Kosttillskott

Elin svarar

Fick en fråga om mina kosttillskott som jag tänkte svara på.. Här kommer de kosttillskott jag tycker att är nödvändiga att använda och som jag också använder dagligen!

IMAG0714

Den första är ett whey protein som jag äter som mellanmål för att vara säker på att jag får i mig tillräckligt med protein så musklerna har något att bygga med.  Whey protein upptas lätt av kroppen och är ett protein som kroppen tar upp relativt snabbt. Sedan finns det slowprotein som man ofta tar inför natten för att det tar längre för proteinet att spjälkas upp för kroppen.

Det andra dricker jag alltid efter träning och innehåller proteiner, aminosyror och kolhydrater alltså allt du behöver direkt efter ett tungt träningspass. Recovery, MASS eller återhämtningsdryck är väldigt bra att ta efter träning just för att det kickstartar återhämtningen direkt efter träningen. 

Kreatin och glutamin tillsätter jag alltid i min återhämtningsshaker för att optimisera återhämtningen lite till. Kreatin har bevisats öka styrkan och snabba upp återhämtningen och glutamin hjälper kroppen att uppta alla näringsämnen i kroppen. 

Aminosyror tar jag alltid under träningen. Aminosyror är färdigt uppspjälkat protein, så jag tillför alltså protein direkt till musklerna under hela träningen så att kroppen redan då har byggnadsmaterial.

Som Pre-Workout använder jag SHOCK från FAST men det finns förstås andra bra alternativ också. Pre-workout tar man 20-30 min före träning och det ger den där lilla extra pushen inför träningen så att man orkar med dom sista repetitionerna

Det sjunde kosttillskottet jag tycker man borde använda är ett Omega-3 tillskott för äter man inte fet fisk 3-4 gånger i veckan får man inte tillräckligt med Omega-3 vilket är en fettsyra som är väldigt viktig för hjärnan, hjärtat och lederna.

Till detta äter jag ennu två kosttillskott, dessa är inte nödvändiga men jag tycker om dessa två och använder dem.

IMAG0715

Det första är sportdryck som jag blandar ut med aminosyror och dricker under träning. Det ger snabba kolhydrater och man orkar längre på träning. Dessutom är det GOD!

Längst till höger har vi Estro-Dim som är en mild fettförbrännare som också stabiliserar östrogen nivåerna i kroppen. Den ger också kroppen en “hårdare look”.

 

Sedan kom det också en fråga om hur mycket jag vilar i veckan. Jag vilar 1-2 dagar i veckan lite beroende på hur jag känner mig i kroppen. Man måste tänka på att ge sin kropp vilodagar för när du tränar så bryter du ner musklerna och det är först under vila som din kropp har tid att bygga upp förstörda muskler. Tillräcklig sömn och mycket vatten hjälper också kroppen att återhämta sig.

För en “vanlig människa” skulle jag rekommendera att träna 3-4 gånger i veckan.

 

Hoppas du är nöjd med svaret! 🙂

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats