Att Lägga allt för Mycket Tilltro till Kosttillskott | Taggar

Taggar

Annons

Att Lägga allt för Mycket Tilltro till Kosttillskott

Styrketräning och kosttillskott, det går hand i hand tänker de flesta. På gymmet går majoriteten runt med en shaker i sin hand, intar ofta en pre workout och tar sen en proteinshake efter träningen. På tv ser man reklam om de nyaste tillskotten och hur de kommer bygga muskler på nolltid. När du är och surfar ute på internet kantas hemsidorna av reklam om billigt proteinpulver och de senaste fettförbrännarna. Sedan står det i detalj förklarat hur dessa preparat ska ge dig optimala resultat och att verkligen inget annat kan mäta sig med dessa, men är det verkligen sanningen?

De flesta personer, ur min hypotes börjar med kosttillskott dels för att de personer de ser upp till på gymmet använder sig av dem, och sen för att så sjukt många idoler och ikoner inom denna branch sponras av diverse kosttillskotts tillverkare och därför måste göra reklam med dem. Det är väl klart att en bild med sin förebild och en specifik produkt, med ett specifikt märke sätter sina spår. Man vill väl se ut som denna person, och om hon/han rekommenderar den produkten borde man väl få lika bra resultat? Eller?

Vad är Kosttillskott egentligen?

470sports-nutrition-supplements2  wpid-1299457961_supplements

 

Jag tror många faktisktm inbillar sig att kosttillskott är något det faktiskt inte är. Jag tror detta är pga bristande kunskap samt att de flesta som besitter deras dröm kropp eller någon de ser upp till ofta använder tillskott. Men vad är egentligen kosttillskott och är de mirakelprodukter som de utlovar sig för att vara?

Jag tänkte bara kort gå igenom de vanligaste kosttillskotten som används av styrketränande individer. Det finns en uppskö av tusentals olika kosttillskott där ute, och det skulle helt enkelt ta för lång tid att titta på var och en av dem. Däremot tänkte jag gå igenom lite grundligt vilka de vanligaste kosttillskotten är, vad de gör och om de faktiskt är värda pengarna. 

Jag skulle inte riktigt klassa detta som ett kosttillskott, men det har skett en sån sjuk hysteri kring den här drycken, och dess innehåll liknar vissa kosttillskott och därför tänkte jag faktiskt även ta med denna. Deras motto är “Bananas are for Monkeys drink g…“. Jag antar att ni redan nu kan gissa er till vad det är för produkt jag tänker på.

Geinomax-grupp

Just ja, Gainomax. Dessa så kallade återhämtningsdrycker säljs på de flesta gym och träningsanläggningar samt vanliga matbutiker, men är de verkligen så bra som de påstås vara?

Först och främst tänkte jag kolla på deras innehåll. Gainomax innehåller ca 20 gram protein och 40 gram kolhydrat vara 25 gram sockerarter. Att få i sig protein efter ett avslutat träningspass för att stimulera proteinsyntesen (process som återuppbygger musklerna när de brutits ner) är väldigt viktigt, men om vi kollar på vilket slags protein gainomax innehåller så är det mjölkprotein. Mjölkprotein består av cirka 80% kasein protein och 20% vassleprotein. Vad som skiljer dessa två proteinsorter åt är att kaseinprotein bryts ner och tas upp mycket mycket långsammare av kroppen, medan vassleprotein tas upp betydligt mycket snabbare. Därför bör man få i sig vassleprotein efter ett avslutat träningspass för att kroppen snabbt ska kunna ta upp proteinet och rivstarta proteinsyntesen och gå från att vara i ett katabolt läge (nedbrytande) , till ett anabolt (uppbyggande). 

För att summera protein innehållet i en gainomax så är det inte speciellt bra, nu när vi vet att vassleprotein är det slags proteinet vi behöver efter ett avslutat träningspass, jag skulle rekommendera minst 20-25 gram vassleprotein. Visst en Gainomax innehåller 20 gram protein, men endast 4 gram vassleprotein, vilket då inte är tillräckligt. 

Hur vida kolhydraterna är optimala att ta efter ett träningspass är helt och hållet upp till vilken slags träning du har bedrivit och när du kommer träna igen, och då mer specifikt samma muskelgrupp, eller samma moment. En tour de france cyklist skulle troligtvis behöva inta snabba kolhydrater efter sina långa cykelrundor, men det är enbart för att denna person kommer behöva använda samma muskler dagen efter. 

I våran kropp har vi lager av något som heter glykogen. Glykogen är egentligen sockerbindningar som är kolhydrat i nedbruten form, dvs alla sorts kolhydrater du äter lagras antingen som glykos i muskler eller lever eller lagras som triglycerider (fettceller). Alla kan lagra olika mycket glykogen i kroppen eftersom det är beroende på musklernas tvärsnittsyta, dess tjocklek. Desto tjockare, desto större glykogendepåer har musklerna, så ni kan ju själva lista ut vilka muskler som har störst glykogendepåer, jo benen såklart! Glykogen lagras även i levern, här kan ca 100 gram lagras. Är dessa lager fyllda så lagras överskottet som triglycerider (fettceller). 

Som ni säkert kan gissa så använder olika aktiviteter olika mycket glykogen. Att t.ex. ta en promenad eller jogga lätt förbrukar mest energi från fettlagren, eftersom det är sker i sånt lågt tempo. 

Man skulle kunna säga att ju mer intensivt du tränar, desto mer glykogen förbrukar du, så t.ex. sprinters gör av med otroligt mycket glykogen, eftersom de måste vara så snabba på så kort tid som möjligt. Jag kan säga såhär, inte ens dessa tömmer sina energidepåer under sina träningspass och tävlingar, och därför borde inte vi, som då ligger och pressar vikter vara oroade över att tömma dessa, och där har ni då svaret på frågan och myten om att man MÅSTE inta snabba kolhydrater efter avslutat träningspass. Eftersom du troligtvis inte kommer tömma dina lagren, och eftersom de flesta som styrketränar följer ett schema så låter de sina muskler vila innan man attackerar samma muskelgrupp igen, och under den tiden så kan jag garantera att vanlig mat kommer fylla på dessa lagren minst lika bra! Det enda undantaget skulle alltså vara om du skulle träna varenda dag, och du då skulle behöva otroligt mycket energi eftersom du förbrukar den varenda träningspass, men eftersom vi gymmare sällan tränar på det sättet så behöver ni inte oroa er. Mitt råd till er, skippa Gainomax och ät riktig mat istället, det är bara slöseri med pengar. En dryck kostar allt från 17-20 kronor, och för det priset kan du köpa betydligt mycket bättre saker, tro mig!

Gainomax liknar alltså ett mycket vanligt kostillskott som de flesta använder för att gå upp i vikt, och för att få optimal återhämtning som då kallas Gainer

Men hur vida det ger en bättre återhämtning eller inte gick jag igenom i informationen om gainomax, så därför tänker jag inte gå igenom de en gång till, men kort så kommer denna dryck endast påskynda återhämtningen i vissa extrema fall där man utsetter kroppen för otroligt stora träningsmängder, varje dag och därför bör inte vi styrketränande individer oroa oss för detta.

image

Sveriges kanske mest igenkända gainer från Gymgrossisten.

Skillnaden mellan en gainer och en gainomax är egentligen inte så jättestor, dock får du vassleproteinkoncentrat i gainern, vilket är mycket bättre lämpat för att återhämta sig efter ett träningspass. I gainern får du ungefär lika mycket protein, men eftersom det då är ett vasslekoncentrat så är det mycket bättre lämpat. Du får i dig ca 60 gram kolhydrat av en portion, vilket är mer än gainomaxens 40 gram. En portion gainer kostar ca 11 kronor, alltså så blir det otroligt mycket billigare att använda sig av en gainer än att köpa gainomax varje dag. 

 

micro_whey_active_self

Vassleproteinpulver, vilket jag själv anser är ett av de få kosttillskott som faktiskt är värt sin vikt. För de personer som  tränar, och speciellt styrketräning är det extra viktigt att hlla ett högt proteinintag, ett bra mått är 2gram protein per kilo kroppsvikt, dvs om du vger 60 pannor bör du minst ta 120 gram protein per dag. Det r inte alltid lätt att hitta proteinkällor, vilket ocks ofta är dyrare än kolhydratsbaserad kost. Ska man t.ex. beställa in extra kött på restaurangen så kostar det skjortan. Då är det mycket smidigt att dra en shake för att kunna komma upp i de mängder protein man bör ta per dag. Jag förespråkar alltid att ta mat före kosttillskott. Själva ordet kost(tillskott) i sig säger väl en hel del? Att det r något man lgger till i kosten. I mnga fall så byter mnniskor ut sin fasta kost mot tillskott. Tillskott må innehlla perfekta blandningar av den näring man behöver, men de kan aldrig erstta riktig kost. 

Det finns flera olika sorters proteinpulver, och om jag skulle få välja ett av dem så skulle jag valt vassleprotein alla dagar i veckan! Detta eftersom vassleprotein har en otroligt hög biotillgänglighet (hur bra kroppen tar upp det) och tas snabbt upp och bryts ner till aminosyror). Det finns billigare och dyrare varianter av vassleprotein, och många undrar just vad skillnaden är mellan de dyrare och de billigare varienaterna. Jag tänkte ta ett praktexemepel, nämligen gymgrossistens egna whey 80 och whey 100. 

Om man kollar på prislappen, så är whey 100 nstan dubbelt så dyr som whey 80. Skillnaden är att whey 100 är ett isolat, vilket gör att den procentuella proteinhalten är något högre, 86 gram per 100 gram, medan whey 80 innehller 76, alltså 10 gram mindre per 100 gram pulver. Sedan innehåller whey 100 även mindre kolhydrat, vilket gör den till en klar vinnare när dieten står runt hörnet. Jag rekomenderar att köpa ett protein som du själv tycker smakar gott, som är billigt och som innehller så hög halt protein som möjligt, oavsett vad det må heta. 

Creatine-monohydrate-powder

Kreatin är ett av världen mest omtalade prestationshöjande kosttillskott. Detta tillskott lämpar sig väldigt bra för personer som antingen utövar fromer av idrotter som är explosiva eller anaroba (utan syretillförsel, t.ex. styrketräning). Detta tillskott är verksam i en process där du använder dig av din snabbaste energikälla som kallas ATP (AdenosiTrifosfat).Som jag nämde är ATp vår snabbste energikälla, men dessvärre räcker den endast i ynka 6-10 sekunder och detta beror på att ATP omvandlas till ADP /Adenosidifosfat) där den helt enkelt förbrukat en fosfat molekyl. Kroppen måste återbilda ATP och det är där kreatinet kommer in kära vänner. Kreatinfosfat + ADP = Kreatin + ATP, vilket då betyder att kreatinet du tillfört kroppen kommer hjälpa den att återbilda dens mest användbara energikälla. 

Kreatin hittas naturligt i kroppen, men inte alls i samma utsträckning som om du skulle tillsätta kroppen genom ett tillskott. Kreatin i naturlig väg hittar du i störst koncentration i rött kött, men återigen så är det i pincip omöjligt att öka mängden kreatin i kroppen lika mycket som om du skulle ta ett kreatintillskott. 

Mer om kosttillskott och om vilka jag tar och rekommenderar kan ni läsa här!

Tro Varken på vad du ser eller hör!

 

skeptisk-web-lille

 

Mitt största råd när det kommer till tillskott är att inte lita på någon eller något. Bara för att du ser någon på gymmet som använder sig av dittan eller dattan så betyder inte det att du direkt kommer få samma resultat som denne, det kanske finns andra saker som ligger till grund varför denna person kommit så långt som den har, och då kanske bara tillskotten har vart en liten knuff på vägen. Jag kommer själv ihåg när jag började träna, hur jag direkt åkte till närmaste kosttillskottsbutik köpte det ena och andra med coola namn som anabolic, muscle, explosion you name it! Jag gömde dessa under sängen för att mina föräldrar inte skulle hitta dem, jag vet att de skulle få spel! På den tiden tog jag runt 16 kaplsar på morgonen, och gjorde av med runt 1300 kr varje månad.​ Jag spenderade alltså mer pengar då än vad jag gör nu, men det betydde inte att jag fick bättre resultat bara sådär. 

Jag kan lista några få saker jag använde mig av. Jag använde mig av gainer, proteinpulver, pump tabletter, testosteron booster, omega-3, antioxidanter, vitamintillskott, pre-workout, kreatin och massa andra saker som jag inte ens kommer ihåg. Jag antar att det tillslut gick upp för mig att dessa tillskott faktiskt inte alls gav vad de utlovade, de enda jag fick ut av dem var en plånbok som konstant var tommare än tommast! Jag säger inte att ni inte ska testa er fram, för det finns säkert bättre produkter ute på marknaden idag än vad det fanns för ett par år sen, men fortfarande. Bara för att det står att man ska få stora, uppumpade, rippade, svullna muskler för att du tar 6 monsterstora kapslar om dagen som kostar dig 500 i månaden så betyder det inte att du kommer få just det som utlovas. Kosttillskott är en riktigt riktigt stor bransch där man tjänar miljoner, om inte miljarder, och jag kan lova er, egentligen finns det inte ett enda tillskott där ute som faktiskt är värt pengarna, för de är alla för det mesta väldigt dyra, med ett par få undantag. 

Vad jag vill är att ni ska tänka till, och tänk då till riktigt rejält! Jag är rätt säker på att du i de flesta fallen kommer ångra dig om du köper ett tillskott som garanterar dig si och så stora ökningar på väldigt kort tid, för dessa produkter är inget mer än tillskott, de är inga mirakel tillskott utan bara något som kommer kanske ge dig någon procentuell ökning här och där. Jag vet själv att jag trodde på allt vad som stod på tillverkarnas hemsidor om att man skulle öka x kilo muskelmassa på otroligt kort tid, och nu säger jag detta ur egen erfarenhet och med den kunskap jag har att ni egentligen borde lägga dessa pengar på något annat! Jag önskar att någon tog mig på axeln och verkligen förklarade för mig hur det egentligen var. 

Tro inte att jag säger att tillskott inte ger dig något alls, men jag vill bara att ni tänker till en extra gång ni hör om något nytt tillskott och inte bara sväljer och accepterar allt som kastas på er. Gymmet är en värld där det snackas en hel del skit, alla säger att de kan det mesta när de inte kan någonting överhuvud taget. Så när någon kommer fram till er på gymmet om tipsar er om en grym ny produkt, låt hjärnan tänka till lite extra om det han säger verkligen är trovärdigt. Detta speglas i allting, folk var skeptiska, bara för att en person är väldigt vältränad betyder inte det direkt att han eller hon vet mer än någon annan, detsamma med någon som tagit en utbildning hit och dit, var väldigt skeptiska till allt ni får höra och läsa. Ni väljer själva vilka personer ni väljer att följa och handledas och vägledas av, tänk då på att välja en person som också kanske har den kroppen som ni vill ha, eller den kunskapen, för ni måste söka rätt kunskap hos rätt person. 

Jag tänker inte gå till en maratonlöpare när jag vill veta om fysiologi, och jag går inte till en styrkelyftare om jag ska be honom eller henne ge mig några tips på en bra löpteknik, get it?

Vidare tänkte jag prata om när kosttillskott har en väldigt konstig effekt på oss. Om du alltså skulle köpa en testosteronbooster som utlovar dig grova, synbara ökningar bara på några veckor, samtidigt köper du en pre-workout som ska ge dig grymt mycket energi och förvandla även de jobbigaste passen till rena rama barnleken. Oavsett om dessa preparat fungerar eller ej, tror du på dem så kommer de att funka. Låt mig berätta varför, det är något som kallas placebo, som vi styrs av otroligt mycket. Det är som att en kaffedrickande person inte kan gå till jobbet utan att dricka sin morgonkaffe, annars kommer hela dennes dag vara förstörd. Så fort den här personen får smaka en liten klunk av sitt kaffe kommer den vakna till och känna frid och fröjd, det kallas placebo. Han eller hon tror alltså att kaffet är ett måste, men egnentligen sitter detta enbart psykiskt!

På samma sätt kan kosttillskott få dig att prestera bättre på gymmet. Du köper alltså dessa två produkter som jag ovan beskrev. Redan första dagen kommer du då tänka, nu när jag har mina nya tillskott kommer jag kunna lyfta mycket mycket tyngre, och vad du ställer in dig på kommer troligtvis gå. Du kommer alltid pressa lite lite hårdare i slutet av varje set för du vet att du precis tagit din pre-workout som du knappt känner av, men eftersom du psykiskt tror att den fungerar så kommer det funka ändå, skumt va? Detta betyder alltså att man egentligen typ kan ta vad som helst, men ändå få samma resultat genom placebo. Det jag ville komma till var att oavsett om tillskotten fungerar eller ej så kommer de troligtvis ge dig en stor placebo effekt, desto större förväntningar, desto större placebo effekt. 

Varför Använder jag mig av Kosttillskott?

Först och främst så använder jag mig bara av tillskott som jag själv vet att de mer eller mindre ger utlovad effekt för pengarna. Det är väldigt sällan jag testar på någon ny produkt, nu på senaste tiden har jag köpt in 2 stycker prestationshöjare, den ena är Kreatin Nitrat, och det andra är NMDA och dessa mina vänner är enbart för att jag vill visa er vad kosttillskott som dessa verkligen gör, om ge en mer konkreta bevis mer än att jag bara står här och predikar om mina egna synpunkter. 

Det jag i huvudsak tar som kosttillskott är proteinpulver, och detta är faktiskt mycket billigare än alla slags proteinrika livsmedel du kan hitta. Det billigaste skulle vara kvarg, men 100% vassleisolat skulle fortfarande vara mycket billigare per 100 gram, och då tjänar man ändå in rätt mycket pengar. När jag .te.x är ute och reser så blir det ju alltid extra dyrt med matutgifter, och då är proteinpulvret otroligt uppskattat. Jag äter ca 200 gram protein per dag, vilket motsvarar 1 kg kött av något slag, och då kan jag garantera er att det skulle bli dyrt i längden att bara välja mat. Jag är väldigt medveten om vilka tillskott jag tar, av vilka de produceras av, alltså om de är bra och kvalitativa produkter, och inte bara massa skit som inte ens kontrolleras. Om man ända ska använda något så mycket som jag gör, tar ungefär 4 portioner vassleprotein per dag, då tycker jag att man bör välja en bra produkt, och inte bara välja efter pris. 

I grund och botten använder jag mig alltså av tillskott för att få i mig mitt dagliga intag av protein, utöver det tar jag omega-3 för att täcka migg dagliga behov av essentiella fettsyror, samt vitaminer, men jag proppar mig inte full med massa massa tillskott, trots detta får jag ändå bra resultat, och så länge det går frammåt är jag nöjd!

Summering

Kosttillskott är inga mirakelprodukter, de må ge dig en liten knuff på vägen. Vad allting egentligen handlar om är vad  DU gör! Förlita dig inte för mycket på tillskott, gör du det kommer du troligtvis inte kunna träna utan dina pre workouts och olika prestationshöjare. Jag lovar dig att du kan pressa dig lika mycket, om inte hårdare genom att lära dig hur du motiverar dig att fortsätta trots att det känns som att man är nära bristningsgränsen, allt sitter i huvudet som jag brukar säga!

Riktig mat är alltid mycket bättre än att inta något slags pulver eller piller. Ett tillskott kan aldrig ersätta riktig mat! Ett sista litet tips, testa dig fram! Man vet aldrig, tillskott funkar olika på alla, och det är helt klart värt att testa något nytt någon gång ibland, men kom ihåg, man ska alltid vara skeptisk!

Nej nu ska jag ta och äta riktig mat!

IMG_3896

Nator. 

Kommentarer
Läs mer om hur vi behandlar personuppgifter i vår integritetspolicy.
Annons
stats